P
A N G A N T E U R
Kalayan ngucapkeun Alhamdulillah nu nyusun réngsé ngagarap
ieu tulisan sanajan seuseut seuat, hésé anggeus loba horéamna, meureun pédah
lain piduiteun. Ieu mah ditulis soteh keur mulangkeun deui panineungan jaman
keur budak waktu nu nyusun di rorok ku nini, Lamun dina waktu nu rinéh tur salsé sok dipangdongéngkeun.
Matak hapa hui eta
istilah pun nini, lamun nyebutkeun ngaran atawa nyaritakeun lampah
karuhun.Sabab kitu nu nyusun dina lebah nulis ngaran karuhun awalna sok maké
sesebutan kapi ti istilah rundayan, dina jero kurung keur negeskeun yén nunyusun
kapi naon ka éta karuhun contona ( Buyut ) Abdurahman sabab nunyusun pernahna kapi buyut.
Bener
henteuna ieu tulisan, walallahu,alam da
sakadar dongéng, kadang meureun dongéng nu di dongéngkeun deui. Tapi sanajan
kitu muga-muga ieu tulisan aya manpaatna keur singsaha waé nu merlukeun.
Bobot sapanon carang sapakan muga agung cukup lumur.
"PUN NINI"
Pun Nini téh wastana ( Ēyang ) Nyi Téméh Jumenah, putra bungsu ( Buyut ) Abdurahman
ti opat sadulur, raka-rakana pameget sadayana runtuyanna.
1. Sukatma .
2. Sura.
3. Muhamad Soleh. ( jeneng
Kuwu )
4. Nyi Téméh Jumenah
( Buyut ) Abdurahman salah
sahiji Kuwu Desa Cimanggung putra ( Bao
) Mastapraja ti dua sadulur, rakana ( Buyut ) Abdurahman wastana teu kapaluruh ( pupus
nalika orok kénéh). ( Bao
) Mastapraja jeneng Patinggi Cibembem (
ngaran tempat saméméh jadi Pakuwon Cimanggung ), ngagentos ramana ( Jangawaréng ) Mbah Mindapraja,
( Bao ) Mastapraja jeneng patingi dina jaman
Bupati Pangéran Kornél . Malah kantos
cepeng damel di Kabupatian Sumedang, ( Bao ) Mastapraja jadi nelah Ēyang Patinggi.
Ibuna ( Ēyang ) Nyi Téméh Jumenah téh ( Bao ) Satmah dilembur mah nyarebutna téh ma Apun putra ( Buyut ) Daut, Turunan ti Garut nu nikahka ( Bao
)……………… ( ma Iyung ).
( Ēyang ) Nyi Téméh
Jumenah kagungan putra lima runtuyanna
- Ēpon Aminah.
- Ibrahim ( pupus nuju murang kalih )
- Rokayah
- Adang Sulé. ( jeneng Kepala Désa taun 1980 –
1988 )
- Dédéh Romlah
( Ēyang ) Nyi Téméh
Jumenah dibabarkeun di Cimanggung taun 1903, pupus taun 2000 Dimakamkeun di
makam kuluarga Cinangka.
Dongéng-dongéng nu sok dicaritakeun kanu nulis téh di
antarana :
1. Nyebutan Rundayan ( turunan )
2. ( Bao ) Mastapraja
milu mantuan nyieun jalan Cadas Pangéran.
3. Ménak
( Pangéran Kornél ) Moro di Patamon.
4. ( Bao
) Mastapraja Ngancurkeun
Candi di Pasirsangiang
5. Kasaktian
Mbah Janggapraja ( rakana Bao
Mastapraja )
6. Turunan ( Bao ) Mastapraja mun salametan orok teu meunang
ngayakeun marhabaan .
7. Mimitina kecap Cimanggung di paké
ngaran désa, nuasalna Kapatinggian Cibembem.
8. ( Buyut )Abdurachman Ngokojoan nyieun susukan ti cikelék ( Jaman dalem mekah ).
9. Nyebutan
ngaran ngaran nu kungsi jadi kuwu di cimanggung.
10. Asalna kecap ngaran Lembur Nusa,Cinangka,Pédés,Bendungan,Cikelék.
10. Asalna kecap ngaran Lembur Nusa,Cinangka,Pédés,Bendungan,Cikelék.
11. Asal kecap Parakanmuncang (Ménak marak)
12. Nyebutan ngaran ngaran waktu, jeung ngaran runtuyan turunan ( istilah sunda ).
12. Nyebutan ngaran ngaran waktu, jeung ngaran runtuyan turunan ( istilah sunda ).
13. Dongéng ahéng ’’ Si Dongkol ‘’,
14. Dongéng
ahéng ‘’ Si Cantramawat ’’.
Kabiasaan-kabiasaan "pun
nini’’ diantarana :
1. Sok nyieun
rujak cau jeung kolek roti mun mimiti tandur disawah ( disebutna nyalin )
2. Mun paré geus
asup najero peti sok nancebkeun hihid jeung nundaan cai hérang na bekong batok
3. Sok ngeprakan
tatangkalan ku sapu nyéré mun tas bubar solat Iedul Adha ( lebaran haji )
4. Mun Lebaran
kudu waé nyieun kupat, kuahna gulé jeung
opor, Nyadiakeun kembang rupa rupa keur nadran
di makam kulawarga.
5. Mun keur
salsé Sok Mang maca wawacan ( biasana
sanggeus shalat isa ) di antarana Wawacan Layang Syéh, Purnama Alan jeung Si
Ogin Amarsakti.
Carita / Dongéng salengkepna
1. Nyebutan Rundayan katurunan
Nu nyusun dirorok ku pun Nini ( Ēyang ) Nyi Téméh Jumenah téh ti budak kénéh, samalah apal nu jadi indung bapa gé geus umur génép taunan waktu nu nyusun rék asup ka sakola dasar.
Carita atawa dongéng na téh diantarana nyebutan atawa nyaritakeun rundayan Karuhun bari di selang ngucapkeun neda ‘’sihapuntén’’ cenah duméh geus wani nyaritakeun jenenganana Luluhur nu disebutan, baheula aya tradisi mun nyebut atawa nyaritakeun kolot urang teh matak doraka atawa matak hapa hui cenah.( Udeg udeg ) Mindapraja kawit ti régol sumedang masih réréhan kulawarga kadaleman Sumedang ( akina Raden Demang Mangkupraja ), Anjeuna tumetep di hiji kampung anu loba tangkal bembem tempatna di suku gunung Kéréncéng sabada ngiring moro di leuweung kerenceng eta kampung nelah Cibembem, Wétaneun tilas puseur dayeuh kabupatén Parakanmuncang nu geus kaéréh deui ku kabupatén sumedang, Anjeunna terus bubuara ngababakan matuh di éta tempat, lila lila mah babakan téh jadi pilemburan nya jadi Kapatinggian Cibembem, Anjeunna dijenengkeun Patinggi di éta lembur.
Mindapraja kagungan putra dua, nu
neraskeun janten patinggi mah putrana nu kadua nyaéta ( Bao ) Mastapraja, da
putra nu kahiji mah ( Mbah Janggapraja ) resep ngulik élmu kasaktian. Saterasna
( Bao )
Mastapraja cepeng damel di Kabupatén, jabatan Patinggi di pasrahkeun
kabawahannana.
( Bao
) Mastapraja kagungan putra dua nu kahiji pupus nuju orok kénéh, nu
kadua wastana ( Buyut
) Abdurahman, nu seterasna Janten Kuwu
Cimanggung sabada Kapatinggian Cibembem di jadi Pakuwon.
2. ( Bao
) Mastpraja milu nyieun jalan cadas
pangéran
Dina jaman sejarah
penjajahan belanda saréréa oge geus pada nyaho kana kajadian waktu nyieun jalan
pos ti Anyer nepi ka Panarukan anu sakitu lobana korban alatan kabengisan
belanda waktu kerja paksa rodi. waktos
harita nu jeneng Patinggi Cibembem ( Cimanggung ayeuna ) teh ( Bao ) Mastapraja,
neraskeun ramana nyaéta Patinggi ( Jangawaréng
) Min Suryadilaga.
Nalika ngiring mantuan nyieun jalan pos anyer Panurakan téh ngaliwatan daérah
Sumedang dilebah nudisebut Cadas
Pangéran ayeuna minangka lahan anu kacida hésé di gawéanana lantaran kudu nugar
gunung batu cadas anu kacida teuasna da jaman harita mah alatna ukur balincong,
pacul, linggis, bedog jeung palu sarta singkup. harita didinya loba pisan
korban katelengesan kaum penjajah atawa Bangsa Walanda anu nyiksa rahayat
sumedang, enggoning ngalaksanakeun éta
kahayangna.
Kacaritakeun sanggeus
Pangéran kornél protes (nu diabadikeun dina patung di jalan cadas pangéran) Belanda
mantuan nugar batu cadas téa tapi aya hiji batu
anu gedéna sagedé munding teu teurak ku linggis atawa pahat jeung teu
beunang di gésérkeun sanajan saised ogé, nya harita kanjeng dalem ngayakeun
riungan di kadaleman ngondang para patinggi sakadaleman nyawalakeun kumaha cara
mindahkeun éta batu, Bari di émbohan jangjikeun bakal di gawékeun di kadaleman.
Dina keur pada baluweng mikiran éta masalah kalayan
rerencepan ( Bao )
Mastapraja unjukan ka kangjeng dalem badé nyoba nyoba ngakalan éta batu, teras
anjeuna ka luar tina gempungan ogé bari rerencepan ngajugjug ka cadas pangéran téa
kalayan ,di bantosan ku rakana nu wastana Ēyang Janggapraja anu gaduh kasaktian
nyungkal éta batu ku halu, teu sakara kara éta batu ngagulutuk kana jurang
sorana ngaguruh lir gunung urug. Saterasna ( Bao ) Mastapraja di damel di kadaleman , Kapatinggian
dipasrahkaeun ka bawahanna , tapi nembé gé sababaraha sasih kumawula anjeuna
teu damang teras mulih deui ka kapatinggian Cibembem. ( Bao ) Mastapraja
sabada pupus di makamkeun di Pangicis.
3. Ménak ( Pangéran kornél ) Moro ( Asal Kecap Patamon )
3. Ménak ( Pangéran kornél ) Moro ( Asal Kecap Patamon )
Salah sahiji kalangenan
Pangéran kornél téh nyaéta moro mencek di leuweung. ceunah Angkat natéh bada subuh tunggang kuda di iring rombongan
para abdi dalem ti gunung puyuh teras naék ka gunung keréncéng laju ka gunung kareumbi palebah nu ayeuna di sebut patamon, rombongan
téh istirahat sagala katuangan katut leueuteun tos di sayogikeun ku pribumi ( Bao Mastapraja
) nu jadi Patinggi waktos harita, seueur
rahayat anu ngiring sukan-sukan ngadon moro mencek istilahna
megat udagan bari sakalian hoyong tepang
sareng ménak ,pangna disebut Patambon cenah pédah éta tempat kapungkurna téh
sok dijadikeun tempat pikeun istirahat tamu (ménak nu tos moro), malah sabagian beubeunangan
moro éta mencek sok teras - diparasak atawa di beulem, bérés istirahat terus turun
ka pilemburan di bagéakeun ku rahayat bari disampakeun rupa-rupa kasenian jaman
harita kayaning celempungan,pantun, jeung tayuban dina papangungan pikeun ngahibur rombongan ménak téa nutas moro.
4. ( Bao ) Mastapraja ngancurkeur candi di Pasirsangiang
4. ( Bao ) Mastapraja ngancurkeur candi di Pasirsangiang
Sesebutan Candi di pasir
sangiang mémang (cenah) aya ti baheuna aya juntrungna, dina lebah punclut
ngajegir candi urut pamujaan nunganut agama hindu ( Kira kira sagedé candi
cangkuang ), ngan sanggeus rahayat disabudeureun éta tempat loba nuasup agama
islam cul wé teu dipiroséa deui.
Kulantaran inggis diparaké pamujaan deui nya Patinggi ( Bao Mastapraja ) katut rahayatna
ngancurkeun éta candi, batu batuna di
prékprékan nepi ka ancur, sababaraha batu pasagi anu euweuh gambaran ‘’relief’’
di candak ka lembur di anggo tatapakan wangunan imah( éta batu kunu nulis di ampihan kénéh ngan kari lima siki deui )
Carita nu sarua di Dongéngkeun
ogé ku bapa Ingik (Cinangka) jeung bapa Anda (Nyalindung).
5. Kasaktian Mbah Janggapraja ( rakana Bao Mastapraja )
5. Kasaktian Mbah Janggapraja ( rakana Bao Mastapraja )
Mbah Janggapraja teh
rakana ( Bao )
Mastapraja dua sadulur putrana ( Jangawaréng
) Mbah Mindapraja,
Dina hiji waktu ( Buyut ) Abdurahman téh miwarang ka pakacarna
mindahkeun lisung kai anu panjang tur
badag paranti nutu, éta lisung diséréd ku jalmi opatan téh teu régrog régrog
sanajan ngaluarkeun tanaga sataker kebekgé angger éta lusung téh teu ngésér waé,
keur kitu torojol Mbah Janggapraja kadinya bari gumujeng anjeunna miwarang
nyaringkah kanu aya didinya téh, teras éta lisung ku anjeunna di campa bari di
gereman teu sakara kara éta lisung téh
maju jiga nu di séréd ku dozer mun ayeuna mah, ( Buyut ) Abdurahman mah pernah ua ka Mbah Janggapraja
téh.
Sejen waktos, ( Buyut ) satmah ( istrina Buyut Abdurahman ) sareng réncangna nuju popolah
di dapur ngagodog kupat dina hawu, Mbah Janggapraja ngiring siduru bari sampéana
diasupkeun kana jero hawu nu seuneuan.
Kasaktian nu séjéna mun ngala kalapa cukup ku roko
daun kawung di tiupkeun, roko daun kawung ngabelesat jiga panah, ngala
samanggar mah cukup ku sakali niup, jeung réa réa deui kasaktian nu liana.
Malah cenah sabada pupusna ogé mun aya manuk hiber
luhureun makamna ata manuk sok ngadak ngadak ragrag . Mbah Janggapraja di
makamkeun di kalereun astana gede.
6. Turunan ( Bao ) Mastapraja mun salametan orok teu meunang ngayakeun marhabaan
( Uyut ) Abdurahman
teh putra ( Bao ) Mastapraja nu ka dua nu kahiji namah
ngantunkeun waktu masih orok kénéh dina waktos nuju dipangku salametan
marhabaan . Nya Ti harita ( Bao
) Mastapraja kedal ucap Pantrangan Tujuh Paturunan Teu meunang marhabaan lamun
nyalemetkeun orok téh, tapi waktos ( Eyang ) Téméh Jumenah jumeneng kénéh éta
patrangan téh tos dilubarkeun kalayan kanggo hajat salametan.
7. Mimiti kecap Cimanggung di pake ngaran Pakuon/Desa
7. Mimiti kecap Cimanggung di pake ngaran Pakuon/Desa
Sabada ( Bao ) Mastapraja
cepeng damel di kabupatén Nu neraskeun jadi Patinggi téh H
Said, ari nu jadi Jurutulisna nyata ( Buyut ) Abdurahman. Sanggeus sababara lami nya
di ayakeun pamilihan kuwu anu munggaran ari pamilona H. Said sareng ( Buyut ) Abdurahman. Ēta pamilihan di kengingkeun
ku ( Buyut
) Abdurahman
Nya ti harita nukatelahna Kapatinggian Cibembem tĒh di
sebut Pakuwuan Cimanggung Nyokot ngaran tina walungan anu meulah eta pakuon (
saméméh di mekarkeun jadi dua désa Cimanggung jeung Tegalmanggung taun 1980 an
).
8. ( Buyut ) Abdurahman Ngokojoan nyieun susukan ti cikelék (Jaman dalem mekah)
8. ( Buyut ) Abdurahman Ngokojoan nyieun susukan ti cikelék (Jaman dalem mekah)
Baheula saméméh aya
solokan nu ti cikelék rahayat téh sok ngagunakeun cai ti walungan Cimanggung anu hulu caina ti
gunung kéréncéng ( baheula disebut ogé gunung béksér ) nu ngamuara ka walungan
ciratik boh keur kaperluan tani atawa kaperluan rumahtangga caina ngagulidag hérang
bersih .
Tapi lila lila mah éta cai
walungan téh teu nyukupan deui jang kaperluan tatanén lantaran nambahna lahan
garapan sawah. Atuh sabada aya paréntah ti kanjeng dalem ( Dalem Sugih) nya dijieun
solokan cimalagantung (éta solokan di atur ku nagara) lantaran lahan pasawahan nambahan deui atuh
cai téh teu nyukupan deui keur tatanén nya Harita [éyang] Abdurahman maréntahkeun nyieun solokan désa nu sunggapannana
di cikelék kalawan sacara gotong royong
(lebakeun cimalagantung)
Atuh lembur téh jadi kacida suburna, tanah nu asalna tegalan
ngajanggélék jadi pasawahan nu héjo ngémploh cai curcor rahayatna jadi sugih
mukti , malah katelah mangrupakeun hiji lembur pangjugjugan pikeun jalma anu seja bumetah,
boh ménak boh cacah pada ngahiji sabilulungan ngaheuyeuk lembur nu ahirna jadi
pakuwon nu pi kabetaheun nya ti harita
di sebut Cimanggung meureun nyokot tina istilah cai nu mawa manggung. Ari anu jadi dalemna harita téh katelah Dalém Mekah.
9. Nyebutan ngaran ngaran nu kungsi jadi kuwu di cimanggung
Ari
nu kungsi jadi Patinggi / Kuwu / Kepala Desa
Saur pun nini
téh nyaeta
Jaman Penjajahan
Belanda (Gelar Patinggi Cibembem)
1. MBAH MINDAPRAJA
2. MASTAPRAJA
………………Saterasna Bao Patinggi ( Mastapraja ) di angkat damel di kadaleman Sumedang,
Kalungguhan Patinggi dipasrahkeun Kabawahannana. Kalayan gelarna robah jadi
Kuwu .
-. H.
SAID juru tulisna
Abdurahman.
-. H.
ABDURAHMAN {putrana Bao Mastapraja}
-. M.SOLEH
{ Putrana Buyut
H. Abdurahman }
-. KARTA { Mantuna M. Soleh,/ Istrina N
Juariah }
-. WIRYA
-. H.WAHYUDIN
{ Ngajabatna kirang ti sataun }
-. KASTOMI
-. AJEN
KASTOMI { Putrana Kastomi }
- . ADANG SULE { Putuna Buyut
H. Abdurahman/Putrana Eyang Nyi Temeh J }
...................................... Sakitu nu
ditataan jadi kuwu da ngadongeng nage keur
jaman kapala desa na Adang Sule { ua nu
nulis }
10. Asal kecap Ngaran lembur
10. Asal kecap Ngaran lembur
Sebutan lembur atawa kampung di sabudeureun nunyusun Umumna
dicokot tina istilah kaayaan alam, hiji kajadian, jeung lalandinan. Anu nyokot tina kaayaan alam sampakan (diéta tempat
pernah aya atawa loba ) dina mangsa harita seperti Cinangka, Cireungas, Pédés, Selacau,
Sawahpeundeuy, Cihonjé, Pasirmuncang, Batu nangtung,Warunenggang,
Cilimusjanggkung, Cibembem, Legokbitung, Tegaljambu, Lamping, Pasirwaru,
Taneuhbeureum, Cikukun. Tina Hiji kajadian Alam (Jieunan) diantarana
Bendungan, Nusa, Pangicis, Urug,
11. Asal kecap Parakanmuncang (Menak marak)
11. Asal kecap Parakanmuncang (Menak marak)
Kecap Parakanmuncang téh nyokot tina kecap ngaran tempat sisi walungan
citarik ( manabaya ayeuna ) Leuwi Tempat marak nu di sabudeureuna loba tangkal
mucang, ari kagiantan marakna dilakukeun dinausum halodo sataun sakali,
numarakna Para pangagung kadaleman jeung rahayatna. Kecap Parakanmuncang
saterusna jadi ngaran Kabupatén, puseur dayeuhna ( Alun-alun ) kulon nepika
pangsor, kalér Cimandé, wétan Cilamé,
kidul Pamoyanan. Saterusna ngahiji deui jeung sumedang , saméméh
Pangéran kornél Jadi Bupati Sumedang nu jadi bupatina téh Dalem Tanubaya ( asalna Bupati
Parakanmuncang)
Putra Dalem Tanubaya nu istri nikah ka Abdidalemna waktos
ramana janten bupati Sumedang éta putra istri teu ngiring tapi tetep di
Parakanmuncang nya ngarundaykeun turunan di éta tempat.
12. Nyebutan ngaran ngaran waktu, jeung ngaran runtuyan turunan ( istilah sunda )
12. Nyebutan ngaran ngaran waktu, jeung ngaran runtuyan turunan ( istilah sunda )
Baheula mah cenah nuduhkeuh waktu lain ku jam kawas ayeuna tapi ku ngaran
wanci, peuting téh geus abus kana poé isukna 24 jam di sebutna sapeuting sapoe contona
malem jumaah dimimitian ti wanci sareupna nepika burit.
Susunana kieu
Peuting / Malem
1. Sareupna Kira-kira ( jam 18.00
)
2. Harieum beungeut ( jam 18.30 – 19.00 )
3. Sareureuh
budak ( Jam 20.00 )
4. Sareureuh
kolot ( jam 21.00 )
5. Tengah
peuting ( jam 24.00 )
6. Janari
leutik ( jam
02.00 )
7. Janari ( jam 04.00 )
8. Balebat ( jam 05.00 )
Beurang / Poé
9. Carangcang
tihang ( jam 05.30 )
10. Murag ciibun ( jam 07.00 )
11. Haneut moyan
( jam 08.00 )
12. Rumangsang ( jam 09.00 )
13. Pecat sawed ( jam
11.00 )
14. Manceran, Tengah poé ( jam
12.00 )
15. Lingsir ngulon ( jam 13.00 )
16. Soré ( jam 15.00 )
17. Tunggang gunung ( jam 16.00 )
18. Sariak layung ( jam 17.00 )
19. Burit ( jam 18.30 )
Aya ogé istilah istilah séjénna nu matok
kana kagiatan kaagamaan contona Bedug Dawuh waktuna sarua jeung Pecat sawed Jam
sabelasan sabab baheula mah kuli macul
teh ngan nepika jam sabelas, pecad sawed
hartina ngalesotkeun sawed ( alat tani ) tina munding, Manjing Lohor,
Manjing Isa Jeung sajabana.
Ngaran runtuyan
kulawarga istilah sunda aya tujuh ( tujuh generasi ) geuning sok aya istilah
tujuh turunan, boh tihandap kalihur atawa sabalikna, kaluhur di sebut karuhun
kahandap disebut rundayan.
Runtuyan Karuhun ( tihandap kaluhur
1. Indung / Bapa 2. Ēyang ( Aki / Nini ) 3. Buyut 4. Bao 5. Jangawaréng 6. Udeg-udeg 7. Gantung siwur
Runtuyan Rundayan ( tiluhur kahandap )
1. Putra ( anak )
2. Putu ( incu )
3. Buyut
4. Bao
5. Jangawaréng
6. Udeg-udeg
7. gantung siwur
Tidak ada komentar:
Posting Komentar